Konec dobrý, všechno dobré

16.12.2019 O prezentacích již bylo napsáno mnohé. Jak začít, co vše v prezentaci použít, optimální počet obrázků, včetně formátu, barev, písma atd. Co je však neméně důležité a je možno tvrdit i rozhodující pro úspěšnou prezentaci, je její zakončení. A právě to se velice často podceňuje.

Jen si to představte. Proběhla prezentace a máte to za sebou. Jste sami se sebou spokojeni, jelikož vše šlo hladce. Zkoušková komise naslouchala, na správných místech dokonce pokyvovali hlavou, byli pozorní a dokonce neusínali. Čeká vás pouze poslední slajd s textem „Děkuji za pozornost“ a pak už nic. Čekáte na ortel. Tato chvíle těsně po prezentaci je vlastně vůbec ta nejdůležitější. Je to doba, kdy pomazané hlavy musí rozhodnout o známce za vaší prezentaci. Pokud by se jednalo o prezentaci prodejní, případní kupci právě v tuto chvíli čučí do peněženky a přemýšlí, zda vytáhnou své peníze, či nikoliv. Pokud by se jednalo o nějaký startup, pak investoři právě přemýšlí, zda si vezmou vaši vizitku, nebo na vás zcela zapomenou. A student právě v tuto chvíli čeká na hodnocení. Aby mohl očekávat kladné hodnocení, je nutné se soustředit právě na konec prezentace. A ten nastává na začátku doby po prezentaci. Je-li konec prezentace silný, i dojem zkoušejících bude silný. Je-li přesvědčivý, i učitelé budou přesvědčení. Bude-li však naopak nevýrazný, pak i zážitek posluchačů bude nevýrazný. A pokud se konec prezentace bude rovnat katastrofě, pak i celý výkon studenta budou zkoušející vnímat jako katastrofu. Jednoduše řečeno, co padne na konci prezentace, to bude brát zkoušková komise v úvahu při následujícím rozhodování o vaší známce. Poslední věta „Tak to je asi tak všechno, co jsem si připravil/a“ asi nebude to nejlepší zakončení. Musíte je nějakým způsobem ohromit, vytrhnout z letargie a uzemnit skvělými výsledky vaší práce. A nejlépe těsně před koncem prezentace. Pozornost člověka se dá udržet jen na velmi omezenou dobu. Toto je vědecky podložený fakt. Osoby, které mají za sebou již několik takových prezentací, jsou také jenom obyčejní lidé. A ty je třeba probudit ve správný čas, aby dojem z vaší práce byl pozitivní. K probuzení většinou dochází v době, když mluvčí zmlkne. Pak všichni ožijí, aby vám mohli klást případné otázky, hloubají nad hodnocením, čtou posudky a chystají se na dalšího řečníka. Vy je ovšem musíte probudit včas. Nejlépe před koncem“K“, a to větou „Než ukončím svou prezentaci, provedu stručné shrnutí“. Tímto ukončení získáte opět pozornost zkoušejících a můžete jim předhodit silné klíčové závěrečné věty. Ty se jim vryjí do paměti pro veledůležitou dobu těsně po prezentaci. A máte vyhráno.

Poslední věty si velice dobře připravte, nebo ještě lépe, naučte se je nazpaměť. Dodá vám to tolik potřebnou jistotu. /RB/


Zoznam článkov

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 >