Semestrální projekt

30.12.2019 Studium vysoké školy, jak všichni studenti zajisté znají (ti noví teprve poznají), je rozděleno do několika semestrů. V průběhu těchto semestrů mohou studenti dostat od učitelů k vypracování tzv. semestrální projekt. K čemu vlastně slouží a jaký je jeho pravý smysl?

Je možné, že existence semestrálního projektu plyne především z administrativních důvodů. Diplomová či bakalářská práce je obvykle řešena v průběhu akademického roku, který je ovšem rozdělen do semestrů. Všichni, kteří máme vysokoškolské studium za sebou, to známe. Téma závěrečné práce je stanoveno a strategie realizace této práce je promyšlena. Ale, všichni jsou v klidu, jelikož si myslí, že času je dost. A tady přichází předmět Semestrální projekt, který je chytře zařazen do zimního semestru. Vlastně pouze z toho důvodu, aby studenty dokopal k nějaké duchaplné činnosti. Zda tento nástroj bývá účinný, závisí především na vedoucím práce, jak levně nebo draho za tento předmět dává zápočet. Co se ovšem do takového semestrálního projektu vlastně píše? Velkou chybou (a častou) je to, že studenti zde popisují především teoretickou část svých diplomek. Což je v podstatě špatně. Půl roku zde studenti budou popisovat něco, o čem mohou v dalším půlroce zjistit, že to v podstatě nefunguje. Pak se vykašlou na teorii a začnou se zabývat praktickou stránkou svých závěrečných prací. Taky špatně. A právě v této chvíli přichází semestrální projekt, který se zajímá, jak si student v psaní závěrečné práce stojí aktuálně teď, a co by případně mohl ještě vylepšit. Prostřednictvím semestrálního projektu si provedete jakousi soukromou inventuru ve svém psaní. Co máte hotovo, co ještě ne a co je třeba udělat. Samozřejmě inventuru si student při řešení závěrečné práce musí dělat častěji, ale provést jednu pořádnou v poločase není špatný nápad. Minimálně v tom, že můžete texty uvedené v semestrální práci použít i v práci diplomové. Proto pište věty tak, abyste je v nezměněné podobě mohli do své závěrečné práce překlopit. Je dobré psát například to, co jste v rámci svého studia zjistili z knih nebo jiných zdrojů či základy vašeho návrhu řešení zkoumané problematiky. Naopak není vhodné do semestrální práce uvádět vaše podrobné experimentální hodnocení, a to z toho důvodu, že se možná v následujícím semestru může změnit. V semestrálním projektu můžete například vygenerovat pár stránek nějakého textu či sepsat skoro definitivní text o tom, co už momentálně víte, ale také co vlastně ještě nevíte vůbec a budete muset vědět.

Možná, že to všechno zní až příliš složitě, ovšem každý student by měl mít na paměti jednu věc. Pokud v lednu zmobilizuje všechny své síly, pak se to v květnu bude určitě hodit. /RB/


Zoznam článkov

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 >